2009 Thailand rondreis

Route Noord Thailand

16 mei Amsterdam

Klokslag 14.45 uur vertrokken we van de gate om met China Airlines te vliegen naar Bangkok in Thailand. Amper 15 minuten onderweg kwam de kar met drank al langs om de passagiers gerust te stellen. Een VSOP-je met cola ging er wel in en voor Monique een glaasje fris. Daarna 2 warme maaltijden en onbeperkt drinken. Wat een LUXE

17 mei Bangkok

De vlucht verliep verder zeer rustig en 10,5 uur later, lokale tijd 6.20 uur, landen we op Bangkok. Dat klink als een sprookje maar we hebben wel 5 uur overgeslagen maar eerlijk is eerlijk het viel reuze mee. Het is in Bangkok dus 5 uur later en de zon scheen hoog aan de hemel toen we aankwamen. Door de douane ging vrij vlot en op naar de koffers. Jeetje mina zo snel hebben we de koffers nog nooit terug gezien. In een flits kwamen beide koffers langs die ik met een ruk van de band plukte.

We werden keurig opgevangen door de hostes van FOX reizen en buiten stond onze reisleider al met chauffeur klaar voor vertrek richting ons hotel. Buiten aangekomen kregen we eerst een deken van warmte over ons heen pff wat een hitte ts ff wennen. Een schone Thaise deed een krans met orchideen om onze nek en er werd een foto gemaakt. Tsja je moet ergens je geld mee verdienen                         achteraf was de foto heel leuk en hebben het gekocht voor 100 bath/2 euro.

De koffers gingen vlot in de bus en op naar Bankkok Palace Hotel. Daar werden we opgewacht met een drankje in de welkomstruimte van het hotel en Ruud onze reisleider vertelde enthousiast wat we allemaal konden verwachten. Zijn advies, ga niet in de middag slapen, want dan doe je vannacht geen oog meer dicht. Rond 9.30 uur kregen we de sleutel al dus op naar de 5e etage. Tot zover is alles goed verlopen. Nu bijkomen/uitrusten van de reis en er staat ons zeker weten nog veel te wachten. We gaan om 12.00 uur op de 84e etage lunchen ahummm is dat wel zo leuk bbrr war wel heeeeeel hoog.

18 mei

Om 6.30 uur ging de wekker en na een verfrissende douche op naar het ontbijt. Alles wat je maar kan bedenken stond er, heerlijk.

Om 7.00 uur met de bus naar een tempel en Het Paleis in Bangkok. Dames en heren moeten kleding dragen tot aan de enkel en schoenen met van achteren een bandje, nou ja voor toeristen wel te verstaan. Eigen bevolking hoeft geen entree te betalen en m.b.t. de kleding voorschriften zijn ze iets coulanter, zouden wij in Nederland moet doen…. eigen bevolking voor trekken! Het gezegde (het is alles goud wat er blinkt) is hier echt van toepassing. Alles wat je ziet is van goud en porselein. Helaas was Het Paleis gesloten maar alles wat we hebben gezien was mooi om te zien.

Rond 11.00 uur met een rondvaart boot de rivier over en via een zijstroom de wijk in. Wat een armoede heerst hier nog dit vond ik heel indrukwekkend. Alleen maar hutjes van staalplaten en zo krakkemikkig als je maar kan voorstellen het gaat echt nergens over. Je wil er niet dood gevonden worden, maar blijkbaar weten ze niet beter. Alles doen ze in de rivier, wassen, douchen, schoonmaken en als toilet gebruiken¦.. gggrrrr je moet er niet aan denken. Tijdens de tour werden we door de bevolking begroet, ongelofelijk, zo vriendelijk en altijd lachen. Het is echt het land van de glimlach.

Rond 13.00 uur heerlijk geluncht in een restaurant waar je als toerist NOOIT zou durven eten sterker nog je zou het niet eens vinden. Gelukkig is de reis in goede handen en we vertrouwen volledig op onze reisleider, Ruud. Hij kan het zich niet veroorloven om met 30 zieke mensen op stap te gaan, en ik moet zeggen alles zag er goed uit en smaakte prima!

De groep is later naar Chinatown gegaan maar wij,en nog een paar stelletjes, zijn met de taxi teruggegaan naar het hotel om even bij te komen. Je moet toch die 5 uur overbruggen binnen 2 dagen. Tijdens de autotrip met de taxi zagen we ontzettend veel scooters, tuktuks en andere voertuigen die gebruikt werden als vrachtvervoer. Zo lachen als je erop let wat ze wel niet allemaal vervoeren!!!

Na het diner zijn we naar een travestietenshow geweest in de Calypso. Ik zou zeggen kijk maar eens goed naar de foto’s en zoek de verschillen hahahaha wat een mooie she-males je kan het bijna niet geloven dat dit allemaal kerels zijn. Tot je ze aanspreekt en hij/zij je gedag zegt met zware stem. De een is nog mooier dan de ander en na afloop mocht je in de snoepwinkel op de foto. Ik heb mijn kans gepakt en ben met de mooiste dame op de foto gegaan, en zeg nou zelf is het geen snoepje J.

Na afloop hebben we met een aantal medereizigers nog een neut gepakt aan de bar van het hotel. We hebben vreselijk gelachen om de zangeres want je trekt nu iedereen in twijfel is het een mannetje of vrouwtje en je kan op je klompen aanvoelen dat de meest grappen over tafel gingen gaaaap voor het mooie zijn we te laat naar bed gegaan, lees maar bij de dag van morgen.

19 mei

We maken ons vandaag op voor een rit naar de Drijvende markt en de Bridge over the River Kwai. Omdat het ’s morgens heel druk kan zijn in Bangkok heeft Ruud voorgesteld om vroeg weg te gaan. Om 5.15 uur liep de wekker af en 5 minuten later ging de telefoon your wake up call Sir.gaaapp thank you. Na ongeveer 1,5 uur rijden zijn we gearriveerd bij de drijvende markt. We worden verwelkomt door de kapiteins van de Longtails. Als iedereen is ingestapt maken we eerst een rondvaart, daar gaan we weer, door de smalle kanaaltjes. De motor van de Longtail is een auto motor en je gaat met een vliegende vaart over het water, geweldig zo leuk. Na afloop vaart de kapitein ons heel voorzichtig tussen de bootjes van de drijvende markt door. Overal zie je bootjes met allerlei handel of oude vrouwtjes die eten maken. Tevens is er een markt, waar niet zou je zeggen, waar je souvenirs kan kopen. Tsja en als je te snel beslist dan betaal je de hoofdprijs. Dat overkwam een van onze medereizigers. 5 potjes tijgerbalsem voor 500 bath en verderop 3 potjes voor 100 bath dat doet pijn, maar we hebben er hartelijk om gelachen.

Daarna zijn we doorgereden naar de beroemdste brug ter wereld The Bridge over de River Kwai. Na een bezoek aan de begraafplaats en het museum weer door om te lunchen op een vlot. Het vlot stopte onder de brug en zo kregen we de gelegenheid om op de brug te lopen en te filosoferen. In het museum zagen we verschrikkelijke foto’s. Je kan je bijna niet voorstellen wat zich daar heeft afgespeeld. Daarna zijn we naar een station gereden en hebben we 20 km met de originele trein een rit over het spoor gemaakt, te weten dat in verhouding m.b.t. de aantal kilometers die we hebben gereden ongeveer 6000 tot 8000 mensen zijn overleden. Het was weer een prachtige ervaring om mee te maken.

De buschauffeur bracht ons naar een hotel midden in de jungle waar je de geluiden van dieren kon horen, zo mooi en rustgevend.

20 mei

Vanmorgen zijn we richting Ayutthaya de vroegere hoofdstad van Thailand gereden. Hier hebben we een oude Koninklijke Tempel bezocht uit de 17e eeuw. Helaas kwam de regen met bakken uit de lucht dus ik heb het maar gelaten voor wat het was en alleen wat foto’s van de buitenkant gemaakt. Na 3 uur rijden zijn we aangekomen in Phitsanulok waar we na een heerlijke douche met de fietstaxi naar de “vliegende groenteman” zijn geweest. Zo lachen met een hoop bombarie en vuur gooide de kok groente naar iemand die boven op een auto klaar stond met een bord. Ook een aantal reisgenoten waren de l.l en mochten een poging wagen. Na de show wederom met de fietstaxi naar een drijvend restaurant gereden voor het diner. Verder was het vandaag een lange reis met heel veel kilometers. Morgen hebben we de langste dag voor ons en komen we aan in het noorden van Thailand.

21 mei

We zijn alweer aan onze 5e reisdag aangekomen. Vanmorgen ging de wekker weer vroeg af want we hebben een lange dag voor de boeg, we gaan ons opmaken voor een rit naar het noorden. Als het goed is komen we vanavond rond 20.00 uur aan in Chiangrai dat is ongeveer 500 km rijden maar wel met de nodige tussenstops. Om 8.00 uur komen we aan bij een tempel in Phitsanulok. Daarna zijn we doorgereden naar Suthokhai alwaar we een kijkje hebben genomen bij en in een Koninklijk monument met een lokale stijl aan architectuur. Het bijzondere aan de Boeddha is dat er 4 verschillende architecturen zijn en vandaag hebben we de 3e bezocht in de vorm van een lotus dat komt bekend voor .. ben ik vrij maar toch ook weer een niet¦..hahahahaha …mijn werk achtervolgd mij

Na deze bezoeken maken we ons klaar voor de rit naar het noorden. Tussendoor wist Ruud ons te verassen met een lunch in Sukhothai met prachtig uitzicht over een rivier waar je geen restaurant verwacht. Werkelijk een prachtige natuur en wederom perfect eten. Om 20.15 uur zijn we aangekomen in Chiangrai naar zoals het er naar uit ziet het tot nu toe mooiste resort GoldenPine resort. Avonds heerlijk gegeten, gedoucht, geborreld en gezongen. Jammer dat de andere reizigers vroeg naar bed zijn gegaan want we hebben vreselijk gelachen en gezongen met ons zesjes en 2 dames die op individuele basis een rondreis aan het maken zijn via Fox. Een van de meiden kon echt goed zingen en deed 1 oor dicht terwijl we een prachtig duet zongen van ABBA nou ja dat zegt meer dan genoeg over mijn zangtalent hahahaha

22 mei

Vanmorgen vertrok de bus om 8.00 uur en na een klein uurtje rijden zijn we aangekomen bij de bergstammen. Deze bergstammen wonen normaal op ongeveer 200 km de bergen in maar deze zijn op speciaal verzoek van de regering dichterbij komen wonen en krijgen ook subsidie. Op die manier kan Thailand laten zien hoe 1 miljoen bergstammen wonen en leven in de bergen. Daarna zijn we naar het noordelijkste deel gereden de gouden driehoek. Dit is een 3 landen punt van Thailand, Laos en Birma. Met een boot zijn we naar een klein eilandje gevaren en voor 20 bath, 40 euro cent per persoon, mochten we het eiland bezoeken. Zo zijn we ook even in Laos geweest en hebben meteen wat shirts meegenomen. Wat je daar ook ziet zijn slangen en schorpioenen in een fles met whisky. Kinderen die bedelen voor wat geld wat ze aan hun vader moeten geven die er weer drank voor gaat halen, niets geven dus deze kinderen, maar het gaat je wel aan je hart, wat een snoepies. Na wederom, het blijft eentonig, een heerlijk lunch op naar het resort en genieten van het zwembad de zon en lekker uitrusten. Monique gaat zich opmaken voor een massage met de overige diva’s HariEtte en Janny. De mannen weten het nog niet wat ze gaan doen maar de dag is nog lang niet om J

En wie is er morgen jarig……. denk je er wel aan dat het hier 5 uur later is¦..

23 mei

Tsjonge jone het gaat maar door wat een indrukken allemaal je kan het bijna niet bevatten. Vanmorgen ons hotel verlaten en op weg naar het Grandview hotel in Chiangmai. Dit gaat natuurlijk met de nodige tussenstops. Als eerste hebben we een edelstenen factory bezocht waar Monique haar verjaardagscadeau heeft uitgezocht. Ongelofelijk hoe professioneel het daar aan toe gaat daar kunnen we in Nederland heel wat van leren, super. Daarna een kijkje genomen in een fabriek waar ze parapluutjes en waaiers maken. Ook hier is de arbo niet van toepassing, als dat wel een keer gebeurd in Thailand gaat de traditie kapot want zo wil je niet de hele dag werken. De hele dag op je knien houtjes snijden en schilderingen aanbrengen. Ze doen het niet alleen op hun eigen materiaal maar ook op cameratasjes, telefoons, broeken etc 1 kilometer ernaast een kijkje genomen in een zijdefabriek. Hier konden we zien hoe het hele proces in zijn werk gaat heel mooi om een keer te zien. Vrouwen die de hele dag boven hun schouders aan een touw trekken om zijde te weven en dat bij ruim 40 graden. In de showroom staan de “beter werknemers om de gasten hun waar aan te bieden.

Vanavond gedineerd op een traditionele manier, op je hurken, in een prachtige ambiance in lokale stijl. De mannen waar ik mee optrek en moi staan verbaasd waar ze die blikken met mooie vrouwen verkopen, wat een snoepies en zo vriendelijk. Na afloop werd een lamp met petroleum opgelaten met als doel een wens te mogen doen, ook dit was een prachtig gezicht om al die ballonnen in de lucht te zien branden. We zijn vandaag helemaal naar de kl het was wederom een prachtige en indrukwekkende dag. Ts tijd voor een borrel.

24 mei

Dit is de dag van olifanten. Na een kort bezoek aan een orchideen kwekerij zijn we naar de olifanten gereden. Na aankomst werden we begroet door de olifanten en mocht je op de slurf van een olifant zitten. Ongelofelijk hoe makkelijk zoon beest je oppakt, alsof ze een luciferhoutje optillen. Ik was wel wat gespannen want ja zeg nou eerlijk je zit niet elke dag op de slurf van een olifant. Vervolgens gaven de dieren een show waarin ze hun voetbal, schilder en muziek kwaliteiten toonden. Na afloop hebben we zelf een rit van een uur gemaakt op een olifant, en geloof me dat is een hele belevenis, prachtig!! Uiteraard hebben we ontzettend veel foto’s en filmpjes gemaakt. Op het einde van de rit stonden er ossen met karren klaar om ons terug te brengen naar het olifantenkamp.

Na deze gebeurtenis hebben we geluncht en werden we verwacht aan het water om een uurtje te gaan raftenn hahahaha, hoedje op het was bloedheet, en kabbelend over het water dobberen bedoel je. Maar waar is waar het was leuk en midden in een prachtige natuur.

‘s Avonds met 2 stellen naar de avond bazar en wat denk je.. steekt er een olifant over, nou jaaaaaaa. Morgen een dagje rusten, we gaan niet mee naar de laatste tempel dat hebben we wel gezien.

25 mei

Vandaag lekker uitgeslapen en weinig gedaan. Na het ontbijt de website ge-update en na de lunch met de vakantievrienden met de taxi naar het oude centrum gereden. Bij een heel klein hotelletje wat gedronken en later heerlijke koffie bij Star Bucks. Daarna geslenterd over de bazar en na een hollands diner, bij wederom een prachtig restaurant een voet, hoofd en schouder massage ondergaan..hahahhaaaaâ.. een uur lang voor 150 bath (3 euro) Daarna een afzakker bij het hotel en nu lokale tijd 1.00 uur slapen. Morgen gaan we tijgers aaien jaja geloof het of niet en ’s avonds met de trein richting Bangkok.

26 mei

Na de lunch in het hotel ben ik naar de kapper gegaan achter het hotel in een klein straatje, nou ja kapper, in een omgebouwde woonkamer en 2 kappersstoelen uit 1930 werd ik keurig geschoren, standje 1 en dat voor wederom weinig geld 40 bath (80 eurocent), hoe doen ze het ervoor. Albert was de dag ervoor geweest en ging op bezoek bij de dameskapper voor een babbeltje maar dat werd al snel een voetmassage en pedicure behandeling. Uiteindelijk zijn ook Ton en ik onder behandeling geweest, heerlijk, was voor mij de eerste keer. Na deze onverwachte gebeurtenis een borrel en opfrissen want om 16.30 uur komt de bus ons halen en maken we ons klaar voor de treinreis naar Bangkok. Aangekomen op het station valt ons alles mee. De verhalen die ik had gehoord maakte mij nieuwsgierig of ik op het laatst de trein zou verlaten om toch het vliegtuig te nemen. Klokslag 17.55 uur vertrekt de trein van station Chiangmai richting Bangkok. Ruud vertelde dat het wel eens anders kon zijn zijn en wij bofte met deze wagon. Airco nette zitplaatsen en redelijk schoon voor Thaise begrippen. Een klein Thais mannetje maakte de bedden op en na een pilsje in de restauratiewagon zijn we gaan slapen.. nou ja slapen 3 uur viel ik in slaap met mijn Ipod op omwille van de snurkers. Het was weer een hele belevenis…….gaaaappppp

27 mei

Om 8.00 uur komen we aan op het eindstation in Bangkok. Ruud wijst ons de weg naar het restaurant waar we lekker gingen ontbijten en de wegen van de medereizigers gaan scheiden. 18 persoenen gaan naar Jomtien en 12 naar Hua Hin. Na een busreis van 3 uur komen we aan bij ons resort en met verbaasde blikken kijken we rond. Wat een mooi resort en alle woorden die ze er over schrijven zijn waar. Dit is het ware paradijs op aarde en ik wil nooit meer terug. nou ja nooit meer. Het personeel is zeer goed opgeleid, vriendelijk en zorgzaam dat is met geen pen te beschrijven. Dit moet je beleven wil er iets van mee krijgen.

‘s middags hebben we bij het zwembad geluncht. Monique nam een broodje terrieyaki kip en ik een ouderwetse hamburger. Tsja en wat je dan krijgt voorgeschoteld, zo leuk opgemaakt, zo lekker en zo bijzonder geserveerd op een plateau met lekkere hapjes erom heen het is een complete maaltijd. Daarna lekker gerust en bijkomen van de toch wel vermoeide treinreis. ’s Avonds met nog 2 stellen van ons reisgezelschap gedineerd op het resort en ook dat zal ik nooit vergeten. Een Italiaans diner op basis van 5 voorgerechten, 5 hoofdgerechten en 5 nagerechten in de vorm van amuse. Zo vers en lekker klaargemaakt door wederom zeer vriendelijk personeel met een glimlach en veel warmte. Dit land is ongekend aan vriendelijkheid van het personeel. Het boeddhisme spreekt me enorm aan en is een voorbeeld voor veel gelovigen onder ons.

28 mei

Als je dit leest denk je vast die hebben alleen maar gevre…en dan heb je helemaal gelijk J dat blijven we de laatste paar dagen ook zeker doen hahahaha. Dit resort staat bekend om een zeer uitgebreid ontbijt. Wat je hier krijgt voorgeschoteld aan mogelijkheden is niet

normaal. Honing rechtreeks van een honingraat lekkend in een bakje, susie, verse warme beenham, verse vis, allerlei soorten brood van chocolade croissants tot bruinbrood, warm eten, cappuccino m.a.w. hier moet je de tijd voor nemen, we zijn er maar 2 dagen, en rustig ontbijten en ervan genieten is een must anders doe je jezelf tekort.

Na het ontbijt een bedje gezocht aan het strand en ik ben, zo onrustig als ik ben, een wandeling gaan maken over het strand. Op het strand was een oud stelletje van rond de 70 iets aan het doen wat ik nog nooit had gezien. Het mannetje ging met een soort stok het zand in op zoek naar schelpen. Als de man voelde dat er een schelp zat zocht zijn vrouw de schelp op. De mossel die erin zit blijkt een ware delicatesse.

Op het strand word ik begroet door vrouwen die zwaaien en hallo roepenâ hhhhmmmmm hebben ze dat tegen mij??? Ik voel me vereerd en ik terug zwaaien hallo hallo…..hhahahahahaa

en maak een dolletje en de dames weer lachen dat doen ze in Nederland nou nooit dacht ik nog ik voel me net de koning maarrrrr het zijn dames die op het strand een massage aanbieden. Ik heb Monique gehaald en we hebben een uur lang genoten van een heerlijke oliemassage. Na afloop kregen we een zelf gepelde ananas en 2 flesjes koud water mee als dank voor ons bezoek. We zijn nog niet terug of donkere wolken pakken om ons heen en we zijn net in ons appartement als de hel los barst. Wat kan het hier regenen jeetje mina¦. Het komt met bakken uit de hemel. Ik zit nu op het plaatsje voor het huis, onder het genot van de regendruppels dit stukje te typen en wacht op wat komen gaat. De kikkers springen hier letterlijk om je voeten, zo leuk om te zien het stikt ervan.

Na de regen zijn we met de taxi naar een groot winkelcentrum gereden. De taxichauffeur bood aan om op ons te wachten om ons terug te brengen naar het hotel. Het winkelcentrum is 3 verdiepingen groot en op alle verdiepingen staan kraampjes met allerlei hebbedingetjes. Daarna heerlijk gegeten bij Sizzler. De avond hebben we met een paar Nederlanders doorgebracht in het hotel onder het genot van live muziek.

29 mei

Helaas de laatste dag is aangebroken en vanavond moeten we het paradijs verlaten. Na een heerlijk ontbijt gaan we de koffers inpakken en nog genieten van het zwembad, strand en het heerlijke klimaat. Vannacht op 30 mei om 2.30 uur vertrekken we met het vliegtuig en als het goed is komen we 9.00 uur Nederlandse tijd aan op schiphol.

Thailand heeft heel veel indrukken achter gelaten en we hebben volop genoten van de bijzonder vriendelijke bevolking. Alle complimenten gaan uit naar de reisorganisatie.

Jongens papa en mama komen eraan dus maak het huis maar vast schoon tot straks

30 mei

We hebben heerlijk geslapen in het vliegtuig en zijn veilig thuis gekomen. Nu lekker bijkomen van al het moois wat we hebben meegemaakt.

Iedereen ontzettend bedankt voor de reactie’s en belangstelling.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.