2017 Slovenië en Kroatië rondreis

2017 Slovenië en Kroatië

Dit jaar hebben we besloten onze vakantie in Europa door te brengen tw een klein stukje door Slovenië en een rondreis in Kroatië. In Slovenië bezoeken we Lake Bled en Ljubljana en in Kroatië gaan we eerst genieten van een week “rust” in een Adults Only Hotel Melia Coral in Umag en daarna gaan we Kroatië verder ontdekken.

In de film zijn zowel foto’s als filmpjes verwerkt. Veel plezier met kijken en mocht je vragen hebben vul dan vooral onderstaand formulier in.

Duitsland

DAG 1 – zaterdag 3 juni
We beginnen de reis om 6.30 uur en overnachten in gasthaus Haus Wasl Rosenweg 3, Reit im Winkl, 83242, Duitsland Telefoon: +4986408226. We hebben dan ongeveer 950 km afgelegd en zijn al lekker op weg richting Slovenië. Reit im Winkl heeft een gezellig centrum met veel restaurantjes en een ontspannen sfeer. ‘S avonds hebben we heerlijk gegeten bij Wirtshaus Dorfratsch op aanraden van een Nederlandse ober waar we eerder wat hebben gedronken.

Slovenië

DAG 2 – zondag 4 juni
Na een gastvrij ontvangst en een heerlijke nachtrust rijden we vandaag richting Lake Bled (meer van Bled) maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Bij het eerste pompstation in Oostenrijk kopen we eerst een Sloveens autovignet voor 30 euro. Daarna maken we ons op richting Slovenië maar helaas staat er 9 km file voor de Karawankentunnel. Dat viel tegen we hebben er ongeveer 3 kwartier extra over gedaan.

Eenmaal aangekomen bij Lake Bled weet je niet wat je ziet. Het water kleurt groen, blauw, turkoois en soms zwart. Omgeven door hoge kliffen van de Jullische Alpen lijkt het meer wel een sprookje. Karakteristiek van Bled is het grote meer met in het midden het klooster en de enorme rotsen met daarop een historische kasteel. Je komt vooral naar Lake Bled om te genieten van de natuur en de omgeving. Iedereen geniet op en rond het water van Lake Bled. Als je bij Lake Bled bent moet je ook het klooster op het eiland bezoeken. Je komt daar door met een Venetiaans bootje te varen naar het eiland. Aan het eind van de middag zijn we naar Ljubljana gereden dat is ongeveer een half uurtje rijden waar we ons eerst hebben verfrist in het appartement Bij The Way

DAG 3 – maandag 5 juni
Van slapen kunnen we niet praten de kamer was veel te warm en omdat het raam open moest staan voor een beetje afkoeling leek het of de weg recht onder ons raam was. Nee appartement By The Way was geen succes maar wel brandschoon.

Na een eenvoudig ontbijt zijn we even voor 10 uur vertrokken richting het kasteel van Ljubljana. De parkeerplaats was al vol maar vlak voor dat je het parkeerterrein op rijdt zijn gelukkig nog wat vrije plaatsen langs de kant van de weg. Na het kopen van de entree kaart met guidetour gaan we eerst een kop koffie drinken met wat lekkers. Om 11.30 uur begint de tour en dat was een bijzondere namelijk met karakters. Na uitleg tijdens de tour begreep ik waarom het binnenplein van het kasteel is zoals het is ik vond het erg jammer dat het zo gemoderniseerd is. Blijkbaar is het kasteel eeuw na eeuw aangepast en aangebouwd. Hierdoor zie je de verschillende tijden terug in de bouw en afwerking.

Na een lunch in het centrum van de stad zijn we in de middag naar ons hotel in Umag, Kroatië, gereden. Aangekomen in ons hotel hebben we de koffers uitgepakt en zijn we de omgeving gaan verkennen.

Kroatië

DAG 4 – dinsdag 6 juni
Na een heerlijk ontbijt zijn we naar het plaatsje Umag gereden ongeveer 3 km van ons hotel vandaan. Na wat zoeken hebben we eindelijk een parkeerplek gevonden vlakbij de markt.  Nu nog kuna’s scoren want ook hier is het betaald parkeren. Gelukkig was de plaatselijke koffie tent bereid een paar kuna’s te wisselen. Umag is een klein oud dorpje met veel restaurantjes en winkeltjes die je mag verwachten. Niet iets spectaculairs het heeft iets van Turkije en Spanje weg. De middag hebben we ons vermaakt op het terras aan het strand van ons hotel.

DAG 5 – woensdag 7 juni
Vanmorgen zijn we naar het plaatsje Buji gereden. Een dorpje boven op een berg ongeveer 14 km van ons hotel. Gedwongen door parkeer problemen, we konden geen plek vinden, reden we het “hele” dorp door en warempel aan het einde van de dorpstraat is een grote parkeerplaats. De eerste koffietent was geen succes na het afrekenen van wel 16 kuna hebben we op het plein midden in het dorp de latte en cappuccino kunnen scoren. Veel was er niet te zien en we zijn snel richting Porec gereden. Porec is een leuk stadje aan de kust met een grote haven leek Monaco wel en ook hier is het een toeristische attractie. De restaurantjes, winkeltjes en kleine stalletjes zijn er te kus en te keur. ‘s middags nog even Umag aangedaan voor een coupe ijs en daarna voldaan naar ons hotel gereden.

DAG 6 – donderdag 8 juni
Vandaag een rustdag we zijn bij ons hotel gebleven aan het strand en het zwembad ook lekker 😉

DAG 7 – vrijdag 9 juni
Vanmorgen richting Pula gereden een stadje ten zuiden van Istrie. We zijn aangekomen in Pula eerst naar een wasserette gereden dat was in ons hotel onbetaalbaar. Omgerekend zouden wij 35-40 euro kwijt zijn geweest en dat hebben we dus even anders gedaan. In de buurt van de wasserette, op ongeveer 300 meter,  was een koffie tent daar hebben we een uurtje gezeten, geen staf toch. Na het wassen en drogen reden we richting het historisch Amfitheater maar zonder losse Kuna’s kan je niet parkeren. Even een briefje van 10 wisselen maar dat liep anders.  TIP: geef je losse Kuna’s niet weg want losse Kuna’s is echt een probleem niemand wil/kan wisselen. Via google een parkeerplek gezocht deze is ongeveer 1.5 km van de stad en gratis, nou dan dat maar. Na een lunch naast de Boog van de Sergii verder de stad gaan verkennen richting het Amfitheater.

Wow wat mooi woorden schieten te kort dit moet je van zien en dan te bedenken wat zich daar allemaal heeft afgespeeld. ‘S avonds zijn we met de boot de Arena rond het National Park Brijuni gevaren. Op zich niet veel bijzonders je mag de eilanden niet bezoeken maar de 3 uur duurdere boottocht met “diner” was een leuke ervaring met als kers op de taart dolfijnen gespot en de verlichte kranen vanaf het water mogen bewonderen.

DAG 8 – zaterdag 10 juni
Alweer een week onderweg en dan te bedenken dat de rondreis nog moet beginnen dit was onze “rust en bijkomen van het werk week” 🙂 Nou dat rusten hebben we vandaag gedaan, laat opgestaan ook wel eens lekker, laat ontbeten en op de bedjes op het strand gelegen. Rond 18.00 uur douchen en klaar maken voor het diner en de avond in Umag waar we een lekker ijsje gaan scoren.

DAG 9 – zondag 11 juni
Helemaal niets gedaan helemaal niets niets niets alleen maar bij het zwembad gelegen en gezwommen 😉

DAG 10 – maandag 12 juni
Koffers  ingepakt, vroeg ontbeten en hoppa via Buzet richting Opatija. Waarom Buzet, nou dat was toeval we zijn via google maps gereden en die stuurde ons binnendoor en was een dorpje onderweg waar we boven op de heuvel koffie hebben gedronken in Old Town Buzet. De oude stadskern brengt je terug naar de 16e eeuw met een kerkje en straatjes waarvoor je goede schoenen moet aantrekken alles ligt schots en scheef. Rond 12.30 uur reden we Opatija binnen waar we de auto in een ondergrondse parkeergarage hebben gestald. Opatija is bekend omdat hier elite paleizen hebben gebouwd wat nu hotels zijn. Ze liggen aan de kustweg en hier en daar heb je mooie doorkijkjes naar het water. Aan de haven hebben we voortreffelijk gegeten bij een italiaan, Casa Tau, met zeer vriendelijke bediening echt super. Rond 16.00 uur rijden we richting onze overnachting Guest House Stancija Kovacci maar wauw wat een vriendelijke ontvangst het was wel even zoeken. Je merkt meteen dat het een familie bedrijf is en op een locatie waar je niets verwacht maar wat ziet het er top uit met een restaurant waar je U tegen zegt.

DAG 11 – dinsdag 13 juni
Op aanraden van de Guest House eigenaresse gaan we het eiland Krk bezoeken. Via een tolbrug rijden we het eiland op om naar het gelijknamig dorp te rijden. Dat viel even tegen zooo toeristisch als wat, na het drinken van een kop koffie zijn we snel weggegaan richting ons nieuwe overnachtingsplekje in Sveti Juri even voorbij Senj.

Aangekomen en na een hartelijk ontvangst hebben we ons omgekleed en een duik genomen in de zee die recht voor ons appartement ligt. ‘s avond gegeten op aanraden van onze grote vriend Tripadvisor bij Kod Veska wat een top tent normaal zou je hier niet eten maar nu wel toppertje. Na het diner een foto gemaakt op de boulevard van een geweldige sunset.

DAG 12 – woensdag 14 juni
Op naar National Park Velebit. Na een 30 km de bergen in komen we er achter dat de diesel bijna op is ja wat nu terug rijden naar Senj en tanken er zit niets anders op. Uiteindelijk aangekomen bij het NP moeten we 7 km over een onverharde weg rijden. Als je denkt, zitten we wel goed zien we een parkeerplaats waar een 10 tal auto’s staan. Na een korte oriëntatie besluiten we een stuk te gaan lopen. Het is er heel rustig en veel meer dan genieten van de stilte en het uitzicht is er niet.

DAG 13 – donderdag 15 juni
Op naar ons nieuwe guest house maar niet voordat we Nationaal Park Paklenica hebben aangedaan. Dit NP sprak ons meer aan dan de vorige maar jeetje wat een klim om boven te komen. Wij zijn halverwege afgehaakt omdat het na een uur klimmen nog een uur klimmen was en dat bij 31 graden, nee helaas. Nationaal Park Paklenica staat bekend om de stijle krijtrotsen die worden beklommen door bergbeklimmers je ziet ze echt overal. Het park staat ook bekend om het wild life zoals beren, wolven, herten, zwijnen etc.

Nu komt het mooiste we komen aan bij ons een na laatste verblijf in Skradin Guest House Ankora, de vorige kon niet meer kapot door het mooie uitzicht over de Adriatische zee, maar waar we nu terecht zijn gekomen. Zlatko de eigenaar heet ons van harte welkom en geeft ons op een groot bord aan de wand informatie over het National Park Krka. Daarna lopen we gezamelijk rond het appartement en staat daar een 6 persoons whirlpool en een vrij grote sauna waar we onbeperkt gebruik van mogen maken joehoe wat een luxe :-). Nou je raad het al 5 minuten later lagen we in het water te bubbelen 😉

DAG 14 – vrijdag 16 juni
6.45 uur opgestaan en broodjes gehaald bij de lokale supermarkt op 100 meter lopen. Op aanraden van Zlatko willen we met de eerste boot naar Krka en dat is al om 8 uur. We stonden om 7.45 uur bij de receptie van het park en  om 8 uur precies vertrok de boot. Na 20 minuten varen liepen in het national park en we keken werkelijk onze ogen uit “HIER IS HET PARADIJS” wat is national park Krka mooi. Ik kan alleen zeggen bekijk de fotos’ (volgt later) Uiteraard ook hier weer een restaurant opgezocht dmv tripadvisor wat een goeie hulp is dat :-).

DAG 15 – zaterdag 17 juni
Eerst uitgeslapen en na het drinken van een kop koffie bij de haven van Skradin naar Primošten gereden een dorpje op ongeveer 45 min rijden. We hebben wat rond gelopen langs de kust en langs de “pier” waar appartementen staan en verder is het een leuk en gezellig dorp maar meer als dat is er niet. Het is een dorpje wat je overal in Kroatie tegen komt en om 15.00 uur lagen we weer te bubbelen in het whirlpool. We hebben gegeten bij Skala en een kopje koffie gedronken als afsluiter op het pleintje van Skradin. Skradin is echt een leuk en gezellig dorpje waar we graag nog een keer terug komen.

DAG 16 – zondag 18 juni
Wat erg nu moeten we dit heerlijke appartement verlaten het was er zo fijn echt jammer!! Planning vandaag is om naar Zadar te rijden en dan in de loop van de middag richting Jezerce waar we slapen en maandag naar Nationaal Park Plitvicemeren. Aangekomen in Zadar hebben we old town Zadar bezocht met de hoge stadsmuren en aan de andere kant de diep blauwe zee. Dit stukje Zadar is heel bijzonder dat voel je dat proef je tevens druk bezocht door toeristen en door de vele restaurantjes en het oude stadskern leuk om te bezoeken. In de middag zijn we naar Jecerze gereden want morgen bezoeken we Plitvice National Park.

DAG 17 – maandag 19 juni
We zijn vroeg opgestaan want we willen met de eerste trein naar boven. Om half acht komen we aan bij het park en na het kopen van de entree kaartjes lopen we naar het begin van het park. We hebben besloten route H te nemen deze duurt ongeveer 5-6 uur. We gaan rond 8 uur met de trein naar boven dat was best wel een ritje. Op bordjes staat duidelijk de route die je voorkeur heeft wij nemen dus H. Tsja en wat dan met je gebeurd is onbeschrijfelijk dit is niet uit te leggen dit kan alleen maar om er zelf heen te gaan. Water, vissen, bomen, bos, watervallen, water, vissen, bomen, bos, watervallen, water, vissen, bomen, bos, watervallen, water, vissen, bomen, bos, watervallen, water, vissen, bomen, bos, watervallen.

DAG 18 – dinsdag 20 juni
Helaas de vakantie zit er op we maken ons op voor de rit naar huis. Na het ontbijt en betalen van de 2 overnachtingen tellen we de laatste Kuna’s die we gaan gebruiken bij het tanken.

Dag Kroatië bedankt voor jullie gastvrijheid en het bezoeken van jullie wonderschone land.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
One Response
  1. Peter Heesakkers schreef:

Mocht je een vraag of opmerking hebben laat gerust een bericht achter.