Bretagne Frankrijk

We gaan naar Bretagne en genieten van de franse gezelligheid.

We zijn eerst naar Oostende gereden om een paar garantie dingetjes te laten uitvoeren door Urbano de leverancier van onze camper incl een waterdichtheid-controle en daar kwam hij met vlag en wimpel doorheen. We hebben 2 dagen op een zeer leuke camperplaats gestaan met aardige eigenaren net buiten Oostende. Ze zijn pas half juni 2020 open gegaan en er stonden al 19 campers waar er 9 kunnen staan. Hij heeft gewoon nog een stuk weiland ter beschikking gesteld, slimme ondernemer 😉 .

Oostende

Halverwege de rit waren we niet gerust en hebben we besloten om niet naar Portugal te rijden maar naar Bretagne. Wel heel wat anders maar het weer is goed en Bretagne moet ook mooi zijn. Even voorbij Le Mans zoeken we een camperplaats of camping voor een overnachting en die hebben we gevonden bij het plaatsje Piacé.

Piacé

We hebben de avond ervoor via internet een paar pareltjes in dit gebied opgezocht. Dat is het leuke van reizen met een camper je kan alle kanten op ( normaal gesproken 😉 ) We gaan vandaag naar Fougères en in het stadje zijn 2 gratis camperplaatsen beschikbaar waarvan 1 zelfs naast het kasteel. Dit is in Frankrijk wel goed geregeld daar kan Nederland nog heel wat van leren. Aangekomen op de camperplaats zegt een aardige Fransman, ja die bestaat, over 5 minuutjes ga ik weg dan kan je hier staan. We hadden geluk het stond er stampvol maar wij hebben een plekje 🙂 We hebben het kasteel, het stadje en via een park hoog op de berg de Kathedraal bezocht. Na een wandeling van 2 uur waren we terug bij de camper waar we na een prima nacht door gingen naar Rennes de hoofdstad van Bretagne.

Fougères

Watermolen Fougères

Kasteel Fougères

Aangekomen bij de CP blijkt dat er veel camperaars voorgoed verblijven, een soort roma’s. We hebben de fietsen gepakt en zijn langs de rivier naar Rennes gereden. Aangekomen was al snel duidelijk dat het te druk was. We hebben alleen in een tea room wat geluncht, een rondje gelopen en weer snel terug gegaan. Ik heb aan de rand van de CP nog een hengeltje uitgegooid maar helaas…….. geen vis. Na het vissen zijn we weg gegaan om een paar dagen te staan op een camping.

Tea room Rennes

Wat een heerlijk plekje we staan op camping de la Tour vlakbij Locmariaquer. (hoe moet je dat in het Frans uitspreken ik struikel over mijn eigen tong 😉 ) Ook hier hebben we de fietsen gepakt en zijn naar dat dorpje met die moeilijke naam gereden. Een prachtige haven en gezellige tentjes de sfeer is ontspannen en gemoedelijk. Iedereen houdt afstand en loopt met mondkapjes op. Bij de boulangerie een stokbroodje gehaald en aan de haven opgegeten.

Camping de la Tour

Na een heerlijke nacht en ontbijt zijn we via St Philibert naar La Trinité sur mer gereden en het fietspad gaat helemaal langs de kust, door bossen en kronkelweggetjes wat natuurlijk een prachtige route is met onderweg ook uitkijkpunten.

St. Philibert

La Trinité sur mer

Thuis aangekomen zijn we ‘s avonds naar dat dorpje met die moeilijke naam gereden (Locmariequer) om te genieten van een heerlijke diner aan de haven met mosselen en een steak.

Na 4 heerlijke dagen op de camping gaan we vandaag vertrekken naar het midden van Bretagne. We hebben een CP gevonden aan een meer in Bretagne Súr Mêr. Een prachtige plek waar ongeveer 15 campers kunnen staan met uitzicht op het meer. Overdag hebben we spelletjes gespeeld, genoten van de zon en ik heb nog even gevist maar wederom helaas geen vis.

Bretagne súr mêr

Bretagne súr mêr vissen

We zijn richting St Malo gereden maar de camping die we hebben uitgezocht stond hutje mutje die slaan we even over. We hebben wel gebruik gemaakt van de service voor 3 euro zo kunnen we weer twee dagen voort. We hebben de weg langs de kust gevolgd en we kwamen uit op een prachtige plek in Cancale. Zo sta je nooit op een gratis CP zo sta je twee keer gratis. (We gaan het nog leuk vinden)

De ondergaande zon was magisch met uitzicht op zee.

Cancale

Cancale uitzicht op zee

Na een rustige nacht zijn, ondanks dat we aan een kustweg stonden, zijn we toch naar Le Mont St. Michel gereden. We kregen een tip om de camper ongeveer 6 km voor St. Michel te parkeren en dat was een gouden tip. We reden een smalle weg op en op het eind was voldoende ruimte om de camper te stallen. We hebben de fietsen van de camper gehaald en reden tot vlak voor St. Michel. Wij hebben de fietsen geplaatst aan de aanwezige fietsnietjes want je mag volgens een bord je fiets niet neer zetten op Le Mont St. Michel zelf. We begonnen te lopen naar het eiland en tot onze verbazing fietst de een na de ander ons voorbij huh dat mag toch niet………. Na een wandeling van ongeveer 35-40 minuten lopen we via een smalle boog het richting het kasteel. De hoofdstraat bestaat alleen uit souvenir winkels en horeca. De mensen staan in rijen te wachten tot ze naar binnen mogen. Wij zijn via een stijle trap de drukte ontweken en zijn roetssss naar boven gelopen. Boven aan gekomen zwaar hijgend en bezweet rusten we wat uit op een bankje in een kerkje. Na genoten te hebben van het uitzicht rondom het kasteel zijn we terug gelopen naar de uitgang. Tot onze nog grotere verbazing was er links van de uitgang een heuse fietsenstalling…….. nou jaaaa. We hebben de pendelbus gepakt en nog een ijsje gegeten en terug gefietst naar de camper. Ik nog even vissen maar je raad het al……. de vissen zag je zwemmen maar ze hadden geen zin in mijn aas.

We zakken langzaam terug richting huis en staan vannacht op een camping in  Saint-Jean-le-Thomas. In de avond zijn we naar de kust gelopen en hebben wat gespeeld met de ondergaande zon.

Saint-Jean-le-Thomas

Camping Saint-Jean-le-Thomas

Waar gaan we vandaag naar toe? We hebben een CP gevonden bij een paardenstal in Annouville-Vilmesnil. We werden ontzettend vriendelijk ontvangen door Maria de eigenaresse en we kregen de vrijheid zelf een plek op het weiland uit te zoeken. Het weer was nog heerlijk dus snel de stoelen gepakt en genoten van de zon, bietje en een knabbeltje.

We hebben een plekje voor morgen gevonden maar bij aankomst bleek dat de cp was afgehuurd dus helaas pindakaas we hebben nog een nieuwe plek gezocht maar we waren er wel klaar mee het was toch een vreemde vakantie door alle corona prikkelingen en we zijn uiteindelijk naar huis gereden.

Einde van de najaarsvakantie.

Annouville-Vilmesnil

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.