Portugal en Spanje

Portugal, wat een mooi land, wij gaan op avontuur en een paar weken rond toeren in dit prachtige land. We gaan uiteraard via Frankrijk met als doel te trekken langs de grens met Spanje dwars door het hart van Portugal. We hebben informatie van andere camperreizigers en hopen veel mooie natuur en landschappen te zien. Mocht het weer tegen zitten of mochten we andere informatie krijgen dan passen we de route aan. Niets is zeker in je leven en het reizen in een camper al helemaal niet je bent zo vrij als een vogel toch!! Let’s go laat de reis maar snel beginnen…………

Zo gezegd zo gedaan het weer in Portugal werd minder en we zijn rond 3/4 van de reis door Portugal afgeslagen richting Spanje via Sevilla door naar de kust in de buurt van Marbella en dat was een goede keus zon zon en zon.

Dag 1

Yesss we zijn vertrokken de reis gaat beginnen. Via Belgie nemen we de tolvrije weg naar het zuiden en rijden via Antwerpen richting Rouen. Onderweg pakken we een prachtige camperplaats in Saint-Venant bij de jachthaven. Helaas zat het weer niet mee want ik had hier graag een hengeltje uitgegooid maar met windkracht 6-7 en regen is me tijdens de vakantie iets te veel. Wel hebben we de avond ervoor voor de eerste keer gebruik kunnen maken van onze nieuwe schotel en Joyne abonnement. Wat een genot en luxe is dat.

Camperplaats Saint-Venant

Dag 2

Na een redelijk rustige nacht zijn we vertrokken vanaf Camperplaats in Brezolles. De plek is zeer ruim en we stonden alleen wat we normaal gesproken niet fijn vinden maar hier voelde het goed. Na het ontbijt zijn we via de tolweg naar Bordeaux gereden 550 km.

Camperplaats Brezolles

Dag 3

We gaan kilometers maken via de tolweg en hebben 550 km voor de boeg want we willen morgen Bordeaux onveilig maken. Maar dat was wel even schrikken, 72 euro aan tol, dat doen we in Nederland toch wel voordeliger. Rond 5 uur komen we aan bij Camping Beausoleil in Gradignan ongeveer 10 km van Bordeaux. De camping is klein en voelt goed en gezellig aan het ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit. Morgen gaan we met de fiets naar het centrum en we hebben van de camping eigenaresse een route gekregen hoe te rijden en wat er allemaal te doen is.

Camping in Gradignan

Dag 4

Bordeaux wat is het toch zalig om op te staan met een zonnetje door het raam. Het zou een prachtige dag worden want we gaan met onze E-bikes fietsen naar Bordeaux. Vanaf de camping is het 10 km fietsen naar het centrum van Bordeaux en dat is hier vandaan heel goed te doen, 90% is fietspad en de route is redelijk vlak. We komen aan bij Place de la Victoire waar we de fietsen vastmaken aan van die fiets nietjes. Het eerste wat we doen is een terras opzoeken voor een bakje koffie.

Fietsen in Bordeaux

Porte Cailhau

Hapje doen op Place du Parlement

Dag 5

Vandaag gaan we naar San Sebastian. We komen aan bij een prima camperplek genaamd Aparcamiento Autocaravanas in Donostia en buitenwijk van San Sebastian. Na installatie van de camper gaan we naar San Sebastian het is ongeveer 5 km lopen. De verbinding is goed te doen door de wandelpromenade, achteraf hadden we ook kunnen fietsen want er is een fietspad naar de beach. De zee is ook hier ruw met hoge golven en veel lawaai maar het is een prachtig gezicht. Ondanks het frisse weer zien we overal mensen de zee in gaan brrrr moet er niet aan denken. In Old Town gaan we een kroeg in wat achteraf een hele gezellige tent is voor een biertje, wijntje en een pincho.

San Sebastian beach

Dag 6

Onderweg moet er geluncht worden en wat is dan mooier dan dat te doen op een picknick plaats en je kan alles uit de wagen pakken.

Einddoel was om ergens langs de kust, voorbij Biarritz, te overnachten maar bij toeval reden we langs een heel mooi plekje in Moliets-et-Maa en daar hebben we heerlijk tussen de bomen genoten van de zon.

Later zijn we gereden naar een niet nader te noemen camperplaats wat een drama plek maar ja je kan niet alles mee hebben en voor een nachtje was het wel oke.

Lunch onderweg

Dag 7

We gaan vandaag richting Burgos om twee nachtjes te blijven. In Burgos staat een prachtige kathedraal en het dorpje moet heel mooi zijn. Rond 13.00 uur komen we aan en we blijven op de camping om de was te doen en wat te rommelen. Morgen gaan we met de fiets naar het stadje.

Burgos camping

Dag 8

Vanaf de camping naar Burgos is ongeveer 3.5 km. Na het veilig op slot zetten van de fiets zijn we naar de Kathedraal gelopen en dat was een goeie zet. 8 euro entree incl audio toer in het Nederlands en wat een pracht. Als je in Burgos bent moet je dit zien. Na een bezoek aan de oude stad en een hapje en drankje op het terras zijn we terug gefietst en hebben we genoten van het zonnetje voor de camper.

Kathedraal van Burgos

Proost

Dag 9

Wat een dag. Je gaat met goede moet richting Puebla de Sanabria om een nachtje te overnachten op een camperplaats. Aangekomen wordt je door “iets” geen idee wat uitgerookt. Oké dan rijden we door dan gaan we maar de grens over. Via Google maps een andere camperplaats opgezocht en die gaat dwars door de bergen met hele smalle straatjes maar oeps wat is dat we hadden moeten tanken, neeeeeeeeeeee. We kunnen nog maar 40 km rijden en dat in de middle of nowhere! We zien de meter steeds meer zakken en komen een tegenligger tegen, ze zegt je moet ongeveer 20 km terug rijden maar ik kan nog maar 20 km rijden volgens de meter!! 😳😠.

Puebla De Sanabria

We hebben geen keus de vrouw rijdt voorop en wij met een jezus gang erachteraan maar de meter staat inmiddels op 0. Gelukkig rijden we nog steeds en op de laatste druppel rijden we een BP tegemoet 🤪. DIT NOOIT MEER. De rook was inmiddels weg en we zijn dan toch beland op het van te voren uitgekozen plekje 🙏 🥵

Dag 9

Vlak voor Portugal reden we over een brug bij Entrimo en wat we zagen was zo mooi dat we zijn omgekeerd om foto’s te maken van dit schitterende uitzicht over de Rio Limia. Zeg nou zelf……..

Rio Limia

Aangekomen op de camping en we hebben meteen een hoog Canada gevoel. Midden in de bossen en rust. Je hoort in de verte af en toe een kerkklok verder alleen vogeltjes. 🤗

Camping Lima Escape

Dag 10

Via hele smalle straatjes en met de fiets de berg op op weg naar een waterval maar helaas die hebben we nooit gevonden dan maar een terrasje op bij een hele lieve dame. De koffie was niet te betalen wel 90 ct per latte 🤪 pinnen was niet mogelijk alleen contant en laat ik dat nou net niet bij me hebben. In mijn beste Portugees uitgelegd dat ik het direct via mijn telefoon overmaak en daar vertrouwde ze op.

Lourido

Dag 11

Top dag gehad in Ponte de Barca heerlijk gefietst, met de E-bike anders is het geen doen, 10 km vanaf de camping. En uiteraard wat lekkers gegeten op een terras ook dat is vakantie. De oude brug heeft een geschiedenis en was vroeger een belangrijke schakel tot het achterland.

Ponte da Barca

Dag 12 en 13

Op naar de volgende bestemming Guimarães en dat was een goeie keus. Geweldige stad met een oude stadskern en veel kerken en kastelen. Ook voor onze zwangere nicht een cadeautje gekocht, je smelt in zo’n Portugese baby winkel.

Baby winkel

Guimarães

Guimarães Castle

Dag 13

Aangekomen in een nieuw plaatsje tw Peso da Régua met heeeel veel camperaars op een prima stek langs het water. Voor 3 euro heb je stroom, water en kan je lozen nou wat wil je nog meer. Het centrum ziet er leuk uit en beloofd wat voor morgen, nu zitten en wat drinken.

Peso da Régua

Dag 14

We zijn via de N-222 gereden die gaat langs de Rio Douro tot aan Pinhão. In Pinhão zelf was niet veel te doen beetje uitgestorven na de koffie weer snel verder getrokken.

Pinhão

Aangekomen op camping Quinta do Retiro gerund door de Nederlanders Jurrie en Marga. Het is bijzonder rustig en de zon laat het afweten. We hebben hier twee wassen gedraaid dat was hard nodig. We hebben in Viseu boodschappen gehaald bij de Spar dus we kunnen weer een paar dagen doooooor……. Morgen blijven we nog een dagje staan het is een heerlijk plekje en genieten van de natuur om ons heen. Het weer is niet zoals de afgelopen dagen maar beter dan in Nederland met storm en sneeuw. Zo nu en dan kunnen we buiten zitten het is rond de 13 gr.

Dag 16

Wat een route het was een hele uitdaging na 100.000 bochten en soms stijl omhoog maar we zijn er. Dit is Marken maar dan op zijn Portugees wat een leuk klein dorpje. Het stelt niets voor maar zo authentiek te leuk om gezien te hebben. De route naar het volgende plekje was geweldig dwars door het national park het leek wel Canada of Noorwegen te mooi.

Piodão

Na een prachtige rit van Piodão richting Marvão dwars door het gebergte van Serra da Estrela maken we een tussenstop in Lardosa / Castelo Branco en dat is geen straf. Wat een mooi plekje en wat een ontvangst!! De eigenaar, een Fransman en zijn vriendin, hebben een stuk grond gekocht en hebben het helemaal als CP ingericht met alle faciliteiten. We stonden koud op onze plek en hij vroeg “ we gaan zo fietsen zin om mee te gaan”, natuurlijk en we hebben, off road, een heel stuk mee kunnen komen met de E-MTB’kers. Het ging zooo snel dat we halverwege zijn terug gefietst via de normale weg. Maar wow wat een ervaring met die kerel, zo leuk. Ze hebben in 9 maanden alles aangelegd en zijn pas twee maanden open. Het ontbreek je aan niets alles is er zoals stroom, water, douches, toiletten en water lozen. Er liep ook een schaapherder langs om ze onder te brengen voor de nacht. Hij heeft ruim 100 schapen schat ik zo. We blijven hier nog wel wat langer zolang de zon blijft schijnen.

Lardosa

Dag 18

Vanmiddag aangekomen in Badajoz als tussenstop net over de grens in Spanje. Morgen vertrekken we vroeg naar Ronda wat een verschrikkelijk leuk plaatsje moet zijn met een prachtige camperplek. De huidige camperplek is prima voor de nacht aan het water met alle voorzieningen behalve stroom. We kunnen ons hier prima redden en we zijn niet vergeten de klok een uur vooruit te zetten, we lopen weer gelijk met Nederland

Dag 20

Gisteren aangekomen in Ronda wat een bijzonder oud gedeelte moet hebben. Vanmorgen verse broodjes gehaald en na het douchen in de motregen naar het centrum gelopen. De winkelstraat is erg leuk met heel veel winkeltjes en natuurlijk wat gekocht voor ons toekomstig neefje. De beroemde brug en pad door de vallei was heel bijzonder om te zien en te lopen.

Ronda

Leuke camping wel wat geruis van de snelweg. Helaas zat er geen plekje achteraf in omdat je dan geen schotel ontvangst heb je staat onder bomen en dat is voor in de avond als het afkoelt toch wel een leuke afwisseling.

Calahonda-Chaparral

Dag 22

Na een overvolle prachtige plek waar we graag wat langer wilde staan hebben we deze “maar” aangedaan in Vélez-Málaga. Morgen gaan we naar Almerimar wat volgens een mede camperaar een pracht plek is aan de haven met terrasjes en leuk stadje.

Vélez-Málaga

Dag 23

De zon staat weer hoog aan de hemel maar er is wel veel wind. Zo leuk in deze regio, bij drankjes krijg je gratis tapas, ik ga héél veel drinken 🍺😉🍷.

Helaas helaas op dit mooie plekje staat vanaf vanmiddag windkracht 7-8 iedereen zit binnen en de weersverwachting wordt niet beter dus morgen naar een camperplek van Nederlanders iets verder het binnenland in.

Dag 24

De komende dagen staan we bij John en Saskia. 2 Nederlanders die een camperplek beheren voor 8 campers. In de middag hebben we een stukje gefietst. Het waait nog steeds behoorlijk maar in de luwte van de camper is het goed uit te houden.

Dag 26

Vanmorgen gewacht op de bakker en de “SRV wagen” bij John en Saskia op de camperplaats in Cuesta Blanca. Na de koffie zijn we met de fiets naar Catagena gereden. De stad ligt op 10 km afstand en naar de stad toe ging gemakkelijk je fiets alleen maar naar beneden, het laat je raden wat je moet doen als je terug gaat 😜😉. Aangekomen eerst een plek gezocht om de fiets veilig op slot te zetten en 4 uurtjes en 2 terrassen later zijn we terug gegaan om rustig bij te komen bij de camper en te genieten van de ☀️.

Cartagena

Dag 27

Aangekomen bij Camping Valencia in Puçol en wow wat een mooie camping alles is gerenoveerd. We hebben rustig gereden en gaan morgen met de fiets naar Valencia dat is ongeveer 20km maar moet goed te doen zijn met 15 km fietspad. De zon schijnt nog hoog aan de hemel dus Genieten met hoofdletter G 🌝.

Puçol

Dag 28

Na het ontbijt op de fiets naar het station van Puçol is ongeveer 5 km en met de trein naar Valencia. 14.00 uur vuurwerk in de stad dat was niet normaal zo hard, en wij moeilijk doen in Nederland over decibellen 🤔 verder hebben we door de stad geslenterd en een paar historische gebouwen bekeken.

Valencia

Valencia Las Fallas

Dag 29

We zijn vanmorgen toch vertrokken om huiswaarts te gaan. Door de ontwikkelingen m.b.t. het coronavirus willen we voor dat de grenzen dicht gaan terug zijn in Nederland. Veel camperaars blijven staan maar dat is onverantwoord vinden wij.

We maken eerst nog een tussenstop in Bovera, bij Tarragona, om onze vriendin, en haar nieuwe partner, na ruim 22 jaar weer te ontmoeten. Het was erg gezellig en leuk om een paar uurtjes met elkaar door te brengen en zoals verwacht zijn we weer zeer gastvrij ontvangen.

Sheila en Andrew

Dag 30 en 31

We hebben op dag 30 ruim 1000 km gereden met een tussenstop bij een pompstation langs de route soleil, wat we eigenlijk nooit doen, om ‘s morgens vroeg weg te gaan voor de laatste 750 km.

Helaas een week eerder dan gepland thuis gekomen maar we hebben een prachtige vakantie gehad.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.