2011 Sri Lanka rondreis

20011 Rondreis Sri Lanka

Op het kaartje zie je de route die we hebben afgelegd.

Sri-Lanka-route-600x600

Bekijk hier ons filmpje.

18 augustus

We zijn met vliegmaatschappij Emirates via Dubai naar Colombo gevlogen de hoofdstad van Sri Lanka. Aangekomen op het vliegveld viel meteen de “gehaaidheid” van de bevolking op. Je denk dat een medewerker van de Airport je helpt met je koffers, nou vergeet het maar, 3 man sterk dragen ieder een koffer en als de koffers in de auto staat staan ze met hun handje klaar voor de tip. Ach en euro’s is ook geen enkel probleem hahahaha 🙂

Onze privé chauffeur stond keurig te wachten.

Wij dachten dat ze op Bali gek zijn op de weg maar het kan dus blijkbaar veel gekker. Hier rijden veel minder scooters maar hier rijden ze in tuk-tuks. Nou geloof me het gaat er nog veel gekker aan toe en je zit af en toe met je hart in je keel.

Na aankomst in het hotel zijn we eerst gaan douchen en daarna hebben we een borrel gedronken op het terras. Zonder Srilakeens geld doe je hier niet veel dus hup op zoek naar een ATM (flappetap) In de buurt van ons hotel komen we een man tegen die zegt dat hij in ons hotel werkt en wijst ons de weg. Achteraf heb ik er geen goed gevoel aan overgehouden de persoon was te vriendelijk en te enthousiast en te……… en wat blijkt hij wil vertrouwen wekken en daarom zegt hij dat hij werkt in het zelfde hotel als waar jij verblijft maar in werkelijkheid willen ze je via een tuktuk meenemen naar een juwelier.

Davey en Peter hebben nog heerlijk gezwommen en vandaag vroeg naar bed want morgen begint het avontuur pas echt.

19 augustus

Na een heerlijke nacht met zijn  drieën in een big bed geslapen te hebben gingen we vroeg uit bed, want we hadden 8 uur afgesproken met onze gids (kan zijn naam nog niet onthouden). De missie van vandaag was het kindertehuis Milhouse Jayakody childrens home in Nugape zoeken.

We hebben spullen meegenomen van thuis zoals kleurboekjes, potlootjes, pennen en uit Jo haar winkel haarbanden make-up tasjes, vijltjes enz. Helaas konden we het tehuis niet vinden dus Peter heeft even gebeld naar de stichting in Nederland. Oeps foutje het was pas half 5 in de ochtend, excuus meneer Keizer even geen rekening gehouden dat het zoooo vroeg was. Dit is een huis alleen voor meisjes in de leeftijd van vier tot en met veertien jaar, en wat zie je dan blije gezichtjes, de foto’s zeggen genoeg. Thank you klonk  het steeds weer en na een half uurtje gingen we weer weg. De oudere meisjes waren naar een Engelse school en de meisjes op de foto hadden vakantie.

Onze dag kon niet meer stuk we werden uitgezwaaid door de zusters en de meisjes en gingen op weg naar de olifanten.

Daar hebben we een rit op de rug van de olifant gemaakt en wat vond ik (Monique) dat eng. Later ging het een stuk beter…… lekker door het water en de bossen gelopen, echt leuk. Onze gids wist nog een kruidentuin dat was erg leuk ook voor Davey (specerijen zoals kruidnagel, vanillestokje, peper, cacao) je kon nu met eigen ogen zien hoe het groeit.

Nu op naar Kandy waar we naar een volgend hotel gaan.

Het hotel staat boven op een berg en heeft heerlijke martini. Na heerlijk eten en bij de bar live muziek gaan we lekker slapen.

20 augustus

De nacht hebben we door gebracht in ons 2 de hotel (hotel Topaz in Kandy). De wekker ging om half 8 want we hadden namelijk om 9 uur afgesproken met onze chauffeur. Na het heerlijke ontbijt zijn we naar de botanische tuinen gegaan. Wat was dat mooi zeg met al die bloemen. De geschiedenis van de botanische tuin gaat terug naar 1371. Nog even een terrasje gepikt en toen gingen we op weg naar het GEM museum over het winnen van edelstenen. Daar werd uitgelegd dat edelstenen bepaald worden door de hardheid en kleur van de steen. Op een schaal van 1 tot 10 is quarts de zachtste en diamand de hardste steen. Toen we klaar waren in het museum gingen we naar een fabriek waar katoenen doeken werden beschilderd. Dat deden ze in 8 stappen dat was toch wel mooi hoe ze dat doen in verf baden enz.

Wat voor plant heb jij nou gevonden Davey 😉

In de winkel hebben we nog een souvenir gekocht en richting ons hotel gegaan. Straks lekker eten en dan morgen weer vroeg op voor weer een mooi avontuur.

21 augustus

Na een dollemansrit door de bergen met veel haarspeldbochten kwamen we aan bij de grootste theefabriek van Sri Lanka (Ceylon) Mackwoods. Hier hebben we een kijkje genomen in de fabriek. Het was indrukwekkend te zien hoe ze van een blad thee maken. Onderweg naar ons hotel in Nuwara Eliya reden we langs een prachtige waterval waar we uiteraard foto’s van hebben gemaakt.

Waterval

We zitten nu in ons hotel op een hoogte van 2000 meter en het klimaat is te vergelijken met Nederland.

Na de lunch hebben we een kijkje genomen in het stadje en dan zie je pas wat een armoede hier heerst. Ook de winkeltjes zijn niet te vergelijken met wat wij gewend zijn. We maken ons op voor de langste autorit van de vakantie. Morgen rijden we 265 km en naar verwachting duurt dat ongeveer 7 uur maar dan rijden we de zon en strand tegemoet.

22 augustus

Het was heel bijzonder. We zitten op 2000 meter hoogte en het klimaat is te vergelijken met Nederland. Op dit moment is het koud en bewolkt en er liggen dekens op bed. Rond 22.00 uur werd er op de deur geklopt en kregen we 2 kruiken aangeboden. Ik dacht huh wat moet ik daar nou mee en dat in Sri Lanka! Nou geloof me het was echt nodig heerlijk!

Davey was niet zo lekker en is uit zijn ritme door de vele overgangen en indrukken. Zijn lichaam protesteert en heeft een lichte verhoging.

Zoals verteld, het wordt een lange dag van maar liefst 265 km maar ik snap nu waarom je er 8 uur over doet. Veel bochten, opbrekingen en langzaam rijdende tuk-tuks zorgen ervoor dat je gemiddelde niet boven de 30-40 km per uur uit komt.

Met de lokale bevolking op de foto (uiteraard alleen voor €)

We stoppen alleen even bij een waterval, wilde olifanten en voor een lunch en verder hebben we alleen maar gereden.

Wilde Olifanten

Gelukkig heeft Davey veel geslapen hij wordt langzaam weer de oude, zie zijn koppie achter het oude mannetje.

oud mannetje

Aangekomen bij ons volgende hotel, Villa Modarawattha, wisten we niet wat we zagen. Het personeel stond ons op te wachten met een heerlijke smoothie en opfrisdoekjes. De omgeving lijkt wel een paradijs, 7 man personeel staan klaar om ons 2 onvergetelijke dagen te bezorgen. Morgen meer……..

Villa Modarawattha

23 augustus

Vanmorgen werden we verrast met een zeer lekker ontbijt. Zo wil je wel iedere dag wakker worden. Het personeel is uitzonderlijk vriendelijk en behulpzaam dit hebben we nog nooit eerder meegemaakt.

ontbijt

Heerlijk ontbijt bij de Villa

Na het ontbijt hebben we een 2e weeshuis bezocht welke is opgezet door Marja van Leeuwen. Wat zij hier heeft opgezet is werkelijk niet normaal. Na de Tsunamie in 2004 werd Marja gebeld door een bevriende relatie uit Sri Lanka met de woorden Marja, help me please i need medicines and i need money to buy food, please help! Dit heeft het leven van Marja drastisch veranderd. Voor meer info wat ze heeft bereikt in zo’n korte tijd kijk op www.weeshuissrilanka.nl Ook hier weer die gelukkige gezichtjes van de kinderen wat ervoor zorgt dat je kippenvel krijgt.

house of hope (8)

Weeshuis House of Hope

Na het bezoek hebben we in Galle een Nederlands museum en het fort bezocht. Daarna zijn we snel terug gegaan naar ons paradijs om te genieten van het zwembad, de lunch, de rust en het uitzicht over het water.

fort in galle

Museum in Galle

24 augustus

Helaas moesten we vandaag afscheid nemen van onze villa. Wat was dat jammer zeg we voelden ons koning en koningin maar ja je kan het niet altijd zo goed hebben. Toen we eenmaal waren vertrokken gingen we een tocht maken door de mangrove. De mangrove is een tocht waar je door de jungle gaat en dieren op het water tegen komt. Helaas waren er niet zo veel dieren als verwacht, maar de natuur was prachtig. Na een half uur op het water gingen we naar een huisje midden op een eiland. Daar was een man die ging voor doen hoe je van de haren op een kokosnootdop touw kon maken en van palmboom bladeren een dak.

Mongrove

Mangrove

Varaan

Toen we klaar waren gingen we richting het Tsunami monument. Na een lange rit van ruim 3 uur zijn we aangekomen in ons laatste hotel Mount Lovina hier blijven we nog 2 dagen.

Tsunami monument

Tsunamie monument

25 augustus

Dit is onze laatste dag in Sri Lanka. Wat zullen we nu eens gaan doen?

Peter wil een stukje gaan lopen en even bij de lokale winkeltjes kijken.

winkeltje

Lokale winkeltjes

Je hebt hier geen stoep dus het was uitkijken waar je liep en vooral hoe je moet oversteken de auto’s tuk tuks en brommers rijden alle kanten langs je heen. Vandaag hadden we eindelijk mooi weer dus snel na de wandeling naar het zwembad, gewoon lekker een dagje relaxen, en wat hoort daar ook bij de SPA. Monique haar middag was helemaal goed massage en manicure heerlijk!!!!

Nu nog even hopen dat de was op tijd klaar is, dan eten en onze koffers pakken om morgenochtend vroeg opgehaald te worden (half zeven) om naar het vliegveld te gaan voor onze volgende bestemming DUBAI.

Lieve groetjes van ons xxxx

Dag Sri Lanka

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.